KB logo

Systematiske reviews: SR arbejdsproces

PRISMA Check list

PRISMA-tjeklisten giver både et overblik og en detaljeret beskrivelse af hver del af en systematisk review. Tjeklisten beskriver de elementer, der anbefales at rapportere i dit review. PRISMA står for "Preferred Items for Systematic Review and Meta-Analysis".

Læs mere om PRISMA-tjeklisten og en visualisering i form af et flowchart her: http://www.prisma-statement.org/

PRISMA 2020 guidelines

PRISMA-rapporteringsguide (PRISMA 2020 statement) giver primært vejledning til rapportering af systematiske reviews, der evaluerer virkningerne af interventioner. PRISMA 2020 er suppleret med forskellige PRISMA-udvidelser, som giver vejledning til rapportering af forskellige typer eller aspekter af systematiske reviews og andre typer evidenssyntese (f.eks. scoping reviews). Find alle retningslinjer og udvidelser her: http://www.prisma-statement.org/

Arbejdsprocessen for et systematisk review

Når du skal udfærdige et systematisk review, skal du igennem flere processer

                                            

Opbygning af artikel - TIMRAD

Langt de fleste artikler er opbygget efter TIMRAD.

  • Title
    Titlen er vigtig, da det er artiklens blikfang. Den skal være præcis og beskrivende for artiklens indhold.
  • Introduction
    Indeholder et forskningsspørgsmål ofte efter en PICO. Her beskriver man tydeligt, hvad problemstillingen er, og hvorfor det er vigtigt at besvare problemformuleringen eller teste hypotesen.
    Introduktionen sætter forskningsspørgsmålet ind i en større sammenhæng ved at inkludere alle relevante baggrundsoplysninger og henvisninger til eksisterende litteratur.  
  • Methods
    Her redegøres for i, hvilke artikeldatabaser og andre kilder man har valgt. Her redegøres for søgetermer, inklusions- og eksklusions-kriterier (f.eks. køn, alder, populationsgruppe m.v.) og valgte limiteringer (f.eks. årstal og sprog. Fremgangsmåden forklares omhyggeligt og valget af fremgangsmåde begrundes. Her indsættes ofte et PRISMA Flow chart. 
  • Results
    Kvantitativ og kvalitativ analyse af data fra primære kilder præsenteres. 
    Centrale fund/resultater beskrives tydeligt og præsenteres korrekt, læsbart og uden mangler eller fejl.
  • Discussion
    Konklusioner fremsættes, så de hænger logisk sammen med data.
    Konklusioner forholder sig til forskningsspørgsmålet og introduktionen.
    Implikationer og potentielle problemer diskuteres grundigt. 

Tidsforbrug?

Arbejdsprocessen med et SR kan være tidskrævende. 

Fra identificering af problemstilling, litteratursøgninger, indsamling af referencer, screening, databehandling, artikelskrivning kan der gå 2-3 måneder og måske endda mere. 

Hvor mange referencer skal jeg screene?

For at du kan svare på dit forskningsspørgsmål, skal du sikre dig, at du har været så uddybende og udgravende som muligt i din litteratursøgning, og gjort hvad du kan for finde relevante artikler. 

Hvor mange databaser skal jeg søge i?

Man ser ofte, at SR forfattere har valgt minimum 3 databaser. Afhængig af emne, kan det blive nødvendigt at vælge flere databaser, især hvis emnet er tværfagligt.

Conducting a SR: A process overview

 

"What authors do". Designed by Jessica Kaufman, Cochrane Consumers & Communication Review Group, Centre for Health Communication & Participation, La Trobe University, 2011: libguides.utoledo.edu/sysrev/collaboration