Programmet Zotero kan meget mere end blot høste og indsætte referencer, og hvis du er konsekvent omkring brugen af Zotero kan det være en god 'digital studiesekrætær' som kan være dit one-stop-shop til arbejdet med litteratur, læselister, noter, og gruppearbejde.
Du kan bruge Zotero når du arbejder i Google Docs - vi anbefaler at du bruger Google Chrome som browser.
Du kan importere (drag-and-drop) dine PDF-filer til Zotero, og have dem liggende som vedhæftninger til dine referencer. Nogle vil komme automatisk når du henter referencen fra universitetsbiblioteket, andre vil du skulle downloade og selv lægge ind.
Ved at dobbeltklikke på PDF-filen kan du åbne læseren, hvor du kan lave overstregninger og indsætte noter i PDF-filen.
I højre side, ved siden af fanen 'info' har du mulighed for at skrive noter til dine referencer, og indsætte 'tags'/'mærker' for at kategorisere dine referencer. Din tags/mærker er søgbare, så du kan bruge det aktivt til at kategorisere dine referencer. Bemærk, at der fra forlaget ofte vil være tags/mærker lagt ind - disse er nøgleord som beskriver indholdet, og du kan bruge det som inspiration til videre søgning på samme emne.
For at undgå at have samme reference liggende flere gange, og derved arbejde med filer, noter og tags/mærker det 'forkerte sted' kan du flette dine dubletter sammen, så du ikke mister indhold. Brug funktionen "Dublet-elementer" i venstre kolonne til at flette dine dubletter sammen.
Ved at lave mapper og undermapper inden du starter arbejdet kan du sortere dine referencer. Den mappe du står på i Zotero vil være den du importerer til fra dine browser. På den måde kan du efterfølgende også lettere rydde op i dit Zotero-biblioteket ved at slette hele mapper. Bemærker, at du skal vælge "Slet samling og elementer" for at slette både mappen og mappens indhold - vælger du blot "slet samling" vil dine referencer stadig ligge i 'Mit Bibliotek'.